واقعیت مجازی (Virtual Reality)

 

واقعیت مجازی یک محیط کامپیوتری با صحنه ها و اشیایی است که واقعی به نظر میرسد و باعث میشود کاربر احساس کند در محیط اطراف خود غوطه ور شده است. این محیط از طریق دستگاهی به نام هدستواقعیت مجازی یا کلاه ایمنی درک میشود. برای مثال: واقعیت مجازی به ما این امکان را میدهد.تا مانند یکی از شخصیت ها در بازی های ویدویی غوطه ور شویم، یاد بگیرم چگونه عمل جراحی قلب انجام دهیم یا کیفیت تمرینات ورزشی را برای به حداکثر رساندن عملکرد بهبود دهیم.

 

پلاگین واقعیت مجازی چیست؟

افزونه واقعیت مجازی ابزاری است که به شما این امکان را میدهد محتوای واقعیت مجازی را در وب سایت خود ایجاد و منتشر کنید. افزونه های واقعیت افزوده برای سایت به شما این امکان را میدهد که به راحتی ویژگی های آن را به وب سایت اضافه کنید، مانند تورهای 360 درجه ، تجربیات تعاملی و موارد دیگر.

 

قابلیت 360 درجه در واقعیت مجازی:

 

افزونه 360 درجه به شما این امکان را میدهد که به راحتی تورهای مجازی همه جانبه را در مشاهده کنید. با استفاده از این تکنولوژی میتوانید تورهای تعاملی را تجربه کنید.

 

تور مجازی با استفاده از واقعیت مجازی:

 

تور مجازی واقعیت مجازی یک تجربه فناورانه نوین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا محیط‌ها و مکان‌های دوردست یا غیرقابل دسترسی را به صورت مجازی و با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی تجربه کنند. این تکنولوژی، تصاویر و ویدئوهای ۳۶۰ درجه را با عناصر تعاملی و گاهی با صداهای محیطی ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای شبیه سازی شده و بسیار واقع‌گرایانه ایجاد کند. کاربران می‌توانند از طریق دستگاه‌های واقعیت مجازی یا حتی روی رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند خود، در این تورها شرکت کنند. این تکنولوژی در حوزه‌های مختلفی مانند گردشگری، آموزش، املاک و مستغلات و بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته است. تورهای مجازی واقعیت محازی، مرزهای جغرافیایی را از بین برده و تجربیات جدید و هیجان‌انگیزی را برای کاربران فراهم میکند. ‌آورد.

در زمان همه‌گیری کرونا، کاربرد تورهای مجازی واقعیت مجازی به شدت افزایش یافت، زیرا این تکنولوژی فرصتی برای تجربه مکان‌ها و فعالیت‌های مختلف بدون نیاز به ترک خانه فراهم آورد. این تورها امکان بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنری، مکان‌های تاریخی و حتی پارک‌های ملی را از راه دور ممکن ساختند و به افراد کمک کردند تا در دوران قرنطینه و محدودیت‌های سفر، از فرصت‌های فرهنگی و تفریحی بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، مدارس و دانشگاه‌ها نیز از تورهای مجازی برای آموزش و بازدیدهای آموزشی استفاده کردند، که این امر به دانش‌آموزان و دانشجویان اجازه داد تا تجربیات یادگیری غنی‌تری داشته باشند. به این ترتیب، تورهای مجازی واقعیت مجازی در دوران کرونا نقش مهمی در ارتباط فرهنگی و اجتماعی ایفا کرد و به عنوان ابزاری برای حفظ ارتباط با جهان خارج در زمانی که دسترسی فیزیکی محدود شده بود، به کار می رفت.

 

تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی:

 

علیرغم اینکه یک فناوری است که چندین دهه پیش ابداع شد، بسیاری از مردم هنوز با مفهوم واقعیت مجازی آشنا نیستند.همچنین در ادبیات فارسی بسیاری اصطلاح واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسیار رایج است. در تکنولوژی واقعیت افزوده کاربر قادر است با استفاده از گوشی هوشمند خود یک محیط دو بعدی را به شکل سه بعدی رسد کند، در واقعیت مجازی این موضوع یک مقدار متفاوت است و کاربر با گذاشتن عینک هوشمند خود را در محیطی که طراحی شده است تصور کند و امکان قدم زدن در محیط و تعامل با کاراکتر های مجازی ( آواتار) طراحی شده را دارند.

 

آواتار در واقعیت مجازی :

 

نماینده دیجیتال و شخصی است که کاربر که در محیط مجازی ایجاد میکند و از طریق واقعیت مجازی آواتار با کاربران تعامل میکنند. این آواتارها می‌توانند ظاهری شبیه به انسان داشته باشند یا کاملاً خیالی و ابتکاری باشند. کاربرد این آواتار ها در فضای واقعیت مجازی بسیار گسترده است از جمله در بازی های ویدویی، آموزش های مجازی ، جلسات کاری و همایش ها با ظواهر مختلف مطابق با موضوع محوریت طراحی شده واقعیت افزوده با کابران تعامل داشته باشند. آواتارها به کاربران اجازه می‌دهند تا هویت دیجیتالی منحصر به فرد خود را در فضای مجازی ایجاد کنند و تجربیات اجتماعی غنی‌تر و تعاملی‌تری داشته باشند.

 

آینده ی پیشرو تکنولوژی واقعیت مجازی:

 

شرکت های بزرگ فناوری در حال حاضر مشغول توسعه هدست هایی هستند که نیازی به کابل نداشته باشند و تصاویر را با کیفیت HDمشاهده کنند. آنها در حال توسعه هدست های واقعیت مجازی با کیفیت 8Kو با پردازنده های بسیار قوی تر هستند. حتی صحبت هایی وجود دارد که در چند سال آینده آنها می توانند هوش مصنوعی را ادغام کنند. آخرین استاندارد 5G همچنین می تواند سناریوهای بسیار جالبی برای تکامل VR ارائه دهد. این استاندارد به دستگاه های بیشتری و جوامع کاربری بزرگ اجازه می دهد تا متصل شوند. علاوه بر این، تأخیر تقریبا نامحسوس آن این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می کند که تصاویر را در زمان واقعی دریافت کنند، تقریباً به گونه ای که گویی آنها را با چشمان خود می بینند.

همه اینها به این معنی است که واقعیت مجازی دیگر علمی تخیلی نیست. این در حال حاضر ما ادغام شده است و در سال های آینده منجر به پیشرفت هایی خواهد شد که آینده را شکل خواهد داد.