تاثیر هوش مصنوعی بر  تکنولوژی های  واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

 

هوش مصنوعی یک نیروی محرکه کلیدی در توسعه و پیشرفت فناوری واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR به شمار میرود. با استفاده از قدرت یادگیری بالا و پردازش داده های پیچیده ، هوش مصنوعی قادر است تا تجربه هایی که در این دو فناوری ایجاد کند که بسیار فراتر از واقعیت های ساده به خلق محیط های مجازی پویا و تعاملی کمک کند.

هوش مصنوعی امکان ترکیب هوشمندانه مجازی با تکنولوژی (AR) و (VR) را دارد. از تشخیص چهره و شناسایی اشیا گرفته تا ترجمه زبان و مدل سازی سه بعدی هوش مصنوعی امکانات نوین و هیجان انگیزی را در این عرصه ها به ارمغان آورده است. که این پیشرفت ها نه تنها طیف وسیعی از کاربردهای تجاری و آموزشی را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه تجربه کاری را به طرز چش گیری بهبود میبخشد.

بهبود تجربه ی کاربری واقعیت افزوده (AR) و مجازی (VR) با استفاده از هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی اطلاعات دیجیتالی این دو تکنولوژی را فراهم میکند به این ترتیب که به طور هوشمندانه اطلاعات مفید را در زمان و مکان مناسب در محیط واقعی به کاربر نمایش دهد. این ویژگی هوش مصنوعی به تکنولوژی واقعیت افزوده و مجازی کمک میکند تا هویت های سمعی و بصری را به شکلی کاملا واقع گرایانه به نمایش بگذارد.

این فناوری توانایی خود را برای فراهم کردن تجربه های بیشتر سفارشی سازی شده  و تعاملی افزایش داده اند . هوش مصنوعی باعث خلق دنیاهای مجازی پویا  در (AR) و (VR) برای کاربران میشود.

این فناوری با تشخیص الگوهای رفتاری و ارائه بازخورد مناسب ، تجربه ای غوطه ورانه و شخصی تری را ممکن سازد. به طور کلی هوش مصنوعی راه را برای ایجاد تجربه های کاربری پیشرفته هموار کرده است.

یک چالش کلیدی در فناوری های امروز حفظ حریم خصوصی هوش مصنوعی و فناوری های ادغام شده با آن مثل واقعیت افزوده و مجازی میباشد.

در داده های جمع آوری شده شامل اطلاعات بصری، مکانی، حرکتی و… تعاملات شخصی هستند.

 

از جمله مزیت های کاربرد هوش مصنوعی در فناوری های ای ار و وی ار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-شخصی سازی تجربه ها : هوش مصنوعی امکان شناسایی الگو های رفتاری و ترجیحات کاربران را فراهم میکند. این امر به تولید تجربه های شخصی سازی شده متناسب با نیاز هر کاربر را فراهم میکند.

2- تعامل پیشرفته: قادر است تعاملات بین کاربر و محیط مجازی و افزوده را بهبود بخشد، مانند تشخیص گفتار ، تعقیب حرکت چشم و تعاملات حرکتی دست.

3- اررتقائ واقعیت گرایی: هوش مصنوعی به خلق محیط ها واقع گرایانه تر در فضای واقعیت افزوده و مجازی کمک میکند.

4-پردازش داده ها و یادگیری مستمر: قادر است از داده های جمع آوری شده برای بهبود عملکرد استفاده کنند.

5- تجزیه و تحلیل پیشرفته: هوش مصنوعی میتواند به تجزیه و تحلیل دقیق تصاویر و برای شناسایی و تفسیر دقیق اشیا و ای ار  داده های سنسوری کمک کند که این امر در محیط ها حیاطی است.

6- خودکارسازی و افزایش کارایی : با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از فرآیندها در VR و AR به صورت خودکار عمل کند. که این امر به افزایش و سرعت کارایی و کاهش نیاز به دخالت انسانی کمک میکند.

7- پشتیبانی و یادگیری آموزش : در محیط های آموزشی ترکیب هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و مجازی میتوانند تجربه ی یادگیری های تعاملی و سفارشی سازی شده را افزایش دهد.